OBIADY DLA UCZNIÓW NA DIECIE

W szkole przygotowywane są bezglutenowe, bezmleczne i bezcukrowe obiady dla uczniów będących na diecie wykluczającej, u których wskazane jest wyeliminowanie niekorzystnych dla nich produktów.  Szczegółowych informacji na temat jadłospisu i używanych składników udziela pani Sylwia Penczek w sekretariacie szkoły.



autentyczniartyści@zss4

Grupa teatralna pod nazwą  autentyczni.artyści@zss4  powstała w 2013 roku. Prowadzona jest przez terapeutki: Agnieszkę Sylwię Pisulę i Wiolettę Jadczak.  W skład zespołu wchodzą dzieci i młodzież ze spektrum autyzmu.

 Z okazji Międzynarodowych Obchodów Wiedzy o Autyzmie (2 kwietnia) powstały już dwa spektakle.

W roku 2014 został wystawiony pierwszy spektakl pod tytułem „Mały Książę czyli wielka opowieść o poznawaniu”. Gościem honorowym był Dawid Ogrodnik, który zagrał główną rolę w filmie zatytułowanym „Chce się żyć”. Drugi spektakl zatytułowany był  „Tydzień w kolorze blue” . Był niezwykły, gdyż po raz pierwszy na scenie obok uczniów wystąpili ich rodzice. Przedstawienie składało się z siedmiu scenek, które ilustrowały podstawowe cechy charakterystyczne dla osób ze spektrum autyzmu. Dało to możliwość przybliżenia społeczeństwu odmienności w odczuwaniu i percepcji świata przez osoby dotknięte autyzmem. Podczas pracy nad przedstawieniem nawiązałyśmy kontakt z polskim raperem Krzysztofem Gorzkiewiczem, autorem „Anielskich bajek”, inicjatorem projektu charytatywnego  „Pomaganie jest trendy” oraz działaczem  fundacji „Nowa Nadzieja”.

Na tegoroczne obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu zespół przygotował przedstawienie „Mamy talenty, czyli… Piękna i mądra bajka o troskach zająca Grajka”. Będzie to inscenizacja bajki terapeutycznej autorstwa Ewy Kozyry – Pawlak i Pawła Pawlaka.

Będąc realizatorkami projektu chciałyśmy się skupić na świecie zmysłów. U prawidłowo rozwijającego się dziecka występuje tzw. centralna koherencja, która polega na odbieraniu wszystkimi zmysłami konkretnego obiektu jako całości. U osób dotkniętych autyzmem postrzeganie jest rozbite na poszczególne elementy. Takie postrzeganie utrudnia lub uniemożliwia odbiór i zrozumienie przekazu emocjonalnego i społecznego. Zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, węchu, czucia) mogą być zakłócone na trzy sposoby – nadwrażliwości, niedowrażliwości i występowaniu tzw. białego szumu (nadwrażliwość -  do mózgu przedostaje się zbyt duża ilość bodźców; zbyt mała wrażliwość – do mózgu dociera zbyt mała ilość bodźców; biały szum – przekaz płynący ze świata zewnętrznego jest zakłócony lub nie dociera do mózgu ze względu na szumy powstające w układzie przewodzenia). Percepcja zmysłowa określa ogólne możliwości funkcjonowania dziecka z autyzmem. Zmniejszanie deficytów w zakresie funkcjonowania zmysłów jest więc bardzo ważnym procesem w terapii dzieci dotkniętych autyzmem.

„Mamy talenty, czyli… Piękna i mądra bajka o troskach zająca Grajka” to spektakl, który poprzez oddziaływanie na świat naszych zmysłów niesie ze sobą ważne przesłanie – każdy człowiek jest niepowtarzalny i jest obdarzony wyjątkowym talentem, a wspólne działania w atmosferze przyjaźni pomagają rozwijać te talenty i sprzyjają osiąganiu celów.

Zabawa w teatr  jest zarówno dla aktorów jak i dla opiekunów  bardzo ciężką pracą, ale daje wielką satysfakcję. Można zaobserwować jak artyści stają się coraz bardziej otwarci, pokonują własne słabości i lęki, integrują się z  innym , a na końcu osiągają swój wielki sukces.

 

Agnieszka Sylwia Pisula

Wioletta Jadczak





O czym powinnaś/powinieneś pamiętać jeśli włączasz dziecko z autyzmem w przedstawienie teatralne?

1.     Dobrze, że tak robisz. Teatr rozwija umiejętności społeczne dziecka.

2.     Staraj się już od początku ustalić jak najwięcej stałych (rola, rekwizyt, motyw muzyczny, ustawienie sceniczne … ),  ogranicz wprowadzanie zmian do minimum.

3.     Rola powinna być zaakceptowana przez dziecko.

4.     Wprowadzaj sensoryczne elementy sceniczne (bańki, piórka, migające światła…).

5.     Rozpocznij próby do przedstawienia wcześnie. Dużo ćwicz.

6.     Daj czas dziecku na oswojenie się ze sceną, na której będzie występować.

7.     Przyzwyczajaj do publiczności. Wprowadź na próby obserwatorów. Na generalnej próbie niech będą zaproszona szkolna publiczność, rodzice, dziadkowie.

8.     Bądź przygotowany na wszystko, aby w porę odpowiednio zareagować.

9.     Ciesz się radością dziecka.

Agnieszka Sylwia Pisula


 

 


 

 „Wielka siła - piosenka autystyczna”

Słowa piosenki przekazują nam podstawowe informacje o specyfice autyzmu, a melodia łatwo wpada w ucho i porusza emocje, co zachęca do jej nucenia i śpiewania. Piosenka może otworzyć Państwa umysły i serca, uwrażliwić na problemy dzieci i dorosłych z autyzmem. Tak, by dzieci z tym zaburzeniem nie nazywano już dziwakami, a ich rodziców nie obarczano mianem niewydolnych wychowawczo.  

Autorem słów i melodii piosenki  „Wielka Siła – piosenka autystyczna” jest  nasz Pan od muzyki - Rafał Tomczyk. Swych głosów użyczyli nauczyciele z naszej szkoły. Na instrumentach zagrał zespół Face To Face. Nagranie odbyło się nie byle gdzie, bo w profesjonalnym studio nagraniowym Polskiego Radia Łódź.

Już po kilku dźwiękach muzyki nie można oderwać ucha od piosenki, co oznacza, że może stać się PRZEBOJEM. W naszej szkole już nim jest. Wierzymy, że spodoba się szerszej publiczności i będzie znana nie tylko w Łodzi, ale w całej Polsce.  Chcielibyśmy, by stała się ona swoistym, ogólnopolskim hymnem dzieci, nauczycieli i rodziców mających na co dzień do czynienia z autyzmem. Coraz więcej pozytywnych opinii z różnych stron, ugruntowuje naszą wiarę w powodzenie naszych planów. Zgadzacie się z nami? Spodobała się Wam piosenka? A widzieliście już teledysk? Tak, powstał też teledysk do naszej piosenki. Choć nie wykorzystano w nim wizerunku ani głosów tzw. gwiazd, piosenka ma WIELKĄ SIŁĘ.

Przekonajcie się sami, klikając poniższy link!
http://www.youtube.com/watch?v=Cpsw6u4Qcw0